Autor Wiadomość
Polak
PostWysłany: Nie 21:23, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Moderator ks. dr hab. Piotr Kieniewicz MIC

PROTEST OBYWATELSKI

Stowarzyszenie „Twoja Sprawa”, red. Rafał Porzezioski

– Warto stanąć okoniem

W Stanach Zjednoczonych można pozwać każdego o wszystko (choć skutki nie zawsze idą po myśli pozywającego. Niekiedy spektakularne wyroki powodują zmianę polityki potężnych firm i instytucji. Podobny efekt można jednak osiągnąć bez angażowania wymiary sprawiedliwości poprzez dobrze zorganizowaną, skoordynowaną akcję protestu obywatelskiego. Mamy już polskie doświadczenia w tym względzie i warto je poznad. Raz, by je dobrze zrozumieć, a dwa – być może – by się w nie może nawet włączyć...
Polak
PostWysłany: Nie 21:23, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Moderator ks. dr hab. Piotr Kieniewicz MIC


WIZERUNEK KOŚCIOŁA – DBAD, KSZTAŁTOWAD, SPRZEDAD W DZISIEJSZYM ŚWIECIE

Piotr Wysocki, Marek Wojciech Grabowski – Religia, chrześcijaństwo,

katolicyzm – marka i jej wizerunek.

Warto popatrzeć na świat religii (u nas – nade wszystko chrześcijaństwa, katolicyzmu) z zupełnie innej perspektywy. Chrześcijaństwo jest pewną marką, którą można, a być może nawet trzeba zareklamować, odpowiednio „sprzedać”. Można jej także – jeśli się to będzie robiło nieodpowiednio – zaszkodzić. Przykłady kampanii marketingowych pokazujących religię (niekoniecznie chrześcijańską) jako wartość i coś ciekawego, wartego zainteresowania i bliższego poznania.




o. Jan M. Szewek OFM Conv. - Czy Kościół katolicki dba o swój wizerunek?

Jakoś tak się składa, że problemy pojawiają się gdy zaczyna się dotykać symboli religijnych chrześcijaństwa. Mieliśmy wprawdzie jedna małą akcję z karykaturami Mahometa ale szybko zażegnaną. Czy nie jest tak że mało dba się o markę jaką jest Kościół i jego symbole. Osobną kwestią jest – czy takie marketingowe podejście w odniesieniu do chrześcijaństwa jest właściwe...
Polak
PostWysłany: Nie 21:22, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Moderator ks. Roman Bielecki OP

WIERZĄCY DZIENNIKARZ W MIEJSCU PRACY

red. Marek Magierowski – Pytanie o neutralność światopoglądową.

Dziennikarz-katolik w niekatolickim czasopiśmie. Jak się zachować w sytuacji gdy wiara jest wyśmiewana a jest się wierzącym dziennikarzem? Obrona własnej wiary: czy dziennikarz może prezentować własne przekonania religijne, własną wiarę? Czy dziennikarz może/powinien byd neutralny światopoglądowo? Czy istnieje neutralność światopoglądowa?

Dyskusja uczestników warsztatów.

Jakie są moje doświadczenia ? Czy mogę w miejscu pracy otwarcie prezentować własne przekonania religijne? Czy umiem to robić? Czy moi szefowie respektują moją wiarę? Co robię, gdy jestem zmuszany/zmuszana do podjęcia tematu, który kłóci się moją wiarą? A jak zachowuję się wobec moich kolegów/koleżanek z pracy, którzy są innego wyznania?
Polak
PostWysłany: Nie 21:22, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Moderator o. Roman Bielecki OP

KOŚCIÓŁ W CZASACH POP-KULTURY

dr Sławomir Sowiński – Uczucia religijne jako element manipulacji politycznej.

Kościół i religia w sferze prywatnej, politycznej czy publicznej? Pojęcie i granice sfery publicznej? Obecność Kościoła katolickiego w Polsce w życiu publicznym, na tle państw Unii Europejskiej? Czy wolno politycznie agitować w Kościele? Wolność religijna, jej granice? Spory wokół rozumienia wolności religijnej?

Proponowana lektura: S. Sowiński, Kościelna wieża w nowoczesnym mieście, w: Więź nr 11/2011
http://laboratorium.wiez.pl/teksty.php?koscielna_wieza_w_now



red. Jerzy Sosnowski – Na co może sobie pozwolić artysta?

Co to jest „artystyczna prowokacja”. Jakie są granice takiej prowokacji. Gdzie kończy się „dzieło” a zaczyna kicz i nie ma wartości artystycznej. Na ile można używad symboli religijnych do takich prowokacji. Casusy „Viridiany” Bunuela, „Ostatniego kuszenia Chrystusa” Scrorsese. Czy licentia poetica to autocenzura czy też przejaw szacunku i kultury osobistej?
Polak
PostWysłany: Nie 21:22, 01 Kwi 2012    Temat postu:

Moderator dr Tomasz Terlikowski

ŻARTY I KPINY Z KOŚCIOŁA I WIARY. GDZIE JEST GRANICA TOLERANCJI?

dr Paweł Skrzydlewski – O tolerancji słów kilka.

Definicja pojęcia. Historia pojęcia. Współczesna demokracja broni świeckości paostwa, by rozmaite wyznania i ludzie niereligijni mieli te same prawa i przywileje. Tak, aby paostwo mogło stad się wspólnym domem dla ludzi różnych opcji ideowych. Stanowisko to wynika m.in. z doświadczenia krwawych wojen religijnych ciągnących się dziesiątki lat w Europie u początków nowoczesności. Wtedy ufundowano pojęcie tolerancji. Jeżeli świeckie paostwo nie chce preferować żadnej religii, ale jednocześnie nie odrzuca religii jako takiej i bynajmniej nie tworzy aksjologicznej próżni. Jak to połączyć, tak by tolerancja nie była młotem na wyznawców jakiejkolwiek religii i zapewnienie harmonijnego współistnienia ludziom o niekiedy skrajnie odmiennych poglądach.

dr hab. Piotr Kieniewicz MIC – Tolerancja wobec innych wartości.

Obecne zakręcenie świata (nade wszystko świata mediów) wokół tolerancji i demokracji sprawia, że cały porządek wartości uległ splątaniu. Ważniejsze od prawdy stało się z jednej strony „zrobienie newsa”, a z drugiej – nie urażenie kogokolwiek (przy czym do wyraźnie złego tonu jest urażanie się czyimiś uwagami). Jak zatem na nowo uporządkować świat wartości społecznych, by nie negując tolerancji, przywrócić należne miejsce wartościom zdecydowanie od niej ważniejszym. Jak ukazać te wartości, by zostały dostrzeżone i przyjęte?




Wizyta w lesie grąblińskim i krótkie spotkanie w siostrami anuncjatkami
Polak
PostWysłany: Nie 21:06, 01 Kwi 2012    Temat postu:

PIĄTEK, 30.03.2012

Moderator dr Tomasz Terlikowski

WIZERUNEK BOGA. PRAWO I POLITYKA


Mec. Rafał Sikorski – Czy można naruszyć wizerunek Boga?

W jakim stopniu prawo powinno chronić sferę uczuć religijnych? Czy penalizacja w przypadku obrazy tych uczuć jest właściwa? Jak wiadomo toczą się dyskusje, czy nie wystarczą tutaj inne instrumenty prawne, np. postępowanie cywilne, gdzie obrazę uczud religijnych można więc potraktować jako naruszenie dóbr osobistych, a kodeks cywilny daje podstawę do dochodzenia odszkodowania. Niemniej są jednak sytuacje, gdy w bardzo brutalny sposób narusza się te uczucia, co nawet prowadzi do napięć społecznych. Wtedy mamy do czynienia nie tylko z ochroną uczuć jednostki, ale i z dbałością o interes ogólny – chodzi o to, żeby nie dopuszczać do ekstremalnych zachowań. W takich sytuacjach penalizacja jest konieczna. Podobnie zresztą gdy obraża się osoby niewierzące ze względu na brak wiary. Przykłady orzeczeń sadowych: chusty we Francji, minarety w Szwajcarii, krzyż we Włoszech. Co to jest sfera publiczna? Czy sama w sobie podlega ochronie. Ustawodawstwo Europejskie.


ks. dr Andrzej Draguła – Kościół w czasach pop-kultury.

O potrzebie nowego języka opowiadania o sacrum. Czy płaszczyzny Kościoła i świeckiego państwa mogą ze sobą nawiązać łączność? Czy jest szansa, że nastąpi między nimi porozumienie? Czy da się je wzajemnie przetłumaczyć? Jak „ocalić Boga” w sekularyzującym się społeczeństwie. Pytanie o „ocalenie” dotyczy obecności wartości w dyskusji publicznej, a ni jedynie oddanie im należnej czci i miejsca (słowacki wielkim poetą był…. Tylko co z tego) Czy nie jest tak, że Kościół odpowiada na pytania, których sobie już nikt nie stawia, a nie odpowiada na pytania, które ludzie stawiają?
Polak
PostWysłany: Nie 21:06, 01 Kwi 2012    Temat postu:

ŚWIAT WOBEC UCZUD RELIGIJNYCH
WARSZTATY DLA DZIENNIKARZY
Licheo, 29-31.03.2012


CZWARTEK, 29.03.2012




Moderator ks. dr hab. Piotr Kieniewicz MIC O UCZUCIACH RELIGIJNYCH SŁÓW KILKA – SĄ, CZY TEŻ ICH NIE MA?


ks. dr Jerzy Smoleń - Czy istnieje coś takiego jak uczucia religijne?
Uczucia religijne należą do pojęć nieuchronnie niedookreślonych, odnoszą się bowiem do sfery osobistych przeżyć, niepoddającej się ścisłym definicjom. Liczenie się z uczuciami religijnymi – podobnie jak z patriotycznymi i obyczajowymi – to w istocie sprawa kultury społeczeństwa. Tak czy nie? Jak zdefiniować uczucia. Czy nie lepiej mówić o odczuciach?





dr Tomasz Terlikowski – Wzburzenie uczuć jako znak naruszenia wartości.

Uczucia religijne rodzą się z odniesienia do wartości religijnych, transcendentnych i trudnych niekiedy do jednoznacznego zdefiniowania, jednak wcale nie mniej realnych niż to, co można zmierzyć, dotknąć i wyliczyć. Subiektywność odczuć nie zmienia faktu obiektywności wartości, a ostatecznie o te wartości chodzi.




Zwiedzanie Muzeum im. ks. Józefa Jarzębowskiego MIC w Licheniu
Polak
PostWysłany: Nie 21:06, 01 Kwi 2012    Temat postu: Licheń 2012. Zakończyły się warsztaty dla dziennikarzy

PAP
2012-03-31, ostatnia aktualizacja 2012-03-31 17:15


Dziennikarze z kilkudziesięciu redakcji z całego kraju uczestniczyli w, zakończonej w sobotę w Sanktuarium Maryjnym w Licheniu Starym (Wielkopolska), 6. konferencji warsztatowej "Kościół bez tajemnic". W tym roku tematem dyskusji były uczucia religijne.
Według rzecznika prasowego sanktuarium ks. dr Piotra Kieniewicza, konferencję zorganizowano, by zastanowić się nad tym, w jaki sposób można ciekawie, mądrze i dobrze mówić o wartościach religijnych, a jednocześnie, w jaki sposób realizować własne chrześcijaństwo w środowisku, które niekoniecznie się z nim identyfikuje. "Myślę, że ta konferencja wywarła jakiś wpływ na kształtowanie warsztatu i postaw dziennikarzy" - powiedział Kieniewicz PAP.

Wyjaśnił, że program konferencji ułożono tak, aby nie był to prosty zbiór tematów dotyczących uczuć religijnych, ale żeby tworzyły one pewną logiczną całość, zaczynając od kwestii ogólnych, a kończąc dyskusję na kwestiach bardzo praktycznych.
Dziennikarze i zaproszeni goście poruszyli m.in. takie tematy, jak "Kościół w czasach popkultury", "Polityka a uczucia religijne", "Tolerancja wobec innych wartości", "Żarty i kpiny z Kościoła i wiary", "Na co może sobie pozwolić artysta", "Czy istnieje coś takiego jak uczucia religijne". W sobotę zastanawiano się, czy kościół dba o swój wizerunek.

Warsztaty organizowane są dla dziennikarzy pracujących w redakcjach telewizyjnych, radiowych, prasowych i zajmujących się dziennikarstwem internetowym. Zgodnie z programem, po każdym wykładzie dziennikarze mieli czas na dyskusję i zadawanie pytań.

Licheńskie spotkania mają charakter nieodpłatnych warsztatów. Zdaniem organizatorów konferencji, spotkania dziennikarzy mają być z jednej strony okazją do podejmowania i komentowania różnych aktualnych zjawisk, a z drugiej powinny integrować to środowisko.

Organizatorem warsztatów było sanktuaryjne biuro prasowe. Patronat medialny przyjęły Polska Agencja Prasowa i Katolicka Agencja Informacyjna. Konferencja trwała od czwartku.

Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej Królowej Polski w Licheniu, gdzie odbędą się warsztaty, ma ponad 150 lat. Jego historia jest związana z kultem słynącego z cudów wizerunku Matki Bożej Licheńskiej. Na terenie sanktuarium znajduje się największa w kraju świątynia, nosząca tytuł bazyliki. Jej budowę w 1999 r. pobłogosławił papież Jan Paweł II.(PAP)


Źródło: PAP


Więcej... http://wyborcza.pl/1,91446,11458440,Lichen__Zakonczyly_sie_warsztaty_dla_dziennikarzy.html#ixzz1qo5JKEFP

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group