Forum - Galeria Zdrowia, Marketingu i Rozrywki - Strona Główna - Galeria Zdrowia, Marketingu i Rozrywki -
Public Relations - kursy i szkolenia - oferty terapeutyczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Logopedia- wady i zaburzenia mowy, czytania i pisania

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum - Galeria Zdrowia, Marketingu i Rozrywki - Strona Główna -> Artykuły - recenzje - komentarze
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Logos
moderator



Dołączył: 26 Kwi 2006
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 17:38, 01 Sie 2006    Temat postu: Logopedia- wady i zaburzenia mowy, czytania i pisania

AFAZJA (diagnoza i leczenie wg Łurii)

Oprac. Władysław Pitak

ZABURZENIA W NADAWANIU MOWY

1. Zaburzenia motoryczno-dośrodkowe ( aferentne)
utrata lub niedokształcenie somestetycznych wzorców głosek -trudności w artykułowaniu głosek spowodowane brakiem czucia ułożenia narządów mowy - brak analizy i syntezy sygnalizacji z obwodu o aktualnej pozycji narządów mowy.

przyczyna : uszkodzenie okolicy skórno-kinestetycznej ( czucie powierzchowne i głębokie ) w dolnej części okolicy zaśrodkowej (postcentralnej), leżącej ku tyłowi od Bruzdy Rolanda (wieczko ciemieniowe).

Uwaga! Zaburzenia motoryczne u dzieci określa się terminem ALALIA lub DYSLALIA MOTORYCZNA w zależności od stopnia rozwoju mowy i trudności w jej przyswajaniu.

Objawy:

1. Ruchomość narządów mowy zachowana, chory może jeść i krzyczeć

2. Brak umiejętności wykonywania ruchów potrzebnych do mówienia

3. Trudności artykulacyjne występują zarówno w mowie samodzielnej, jak i przy powtarzaniu

4. Zachowana kontrola słuchowa (popełniane pomyłki są zauważane przez chorego, który długo poszukuje prawidłowego układu artykulacyjnego)

5. W wypadkach cięższych - niemożność artykułowania jakiejkolwiek głoski

6. W wypadkach lżejszych lub w stadium cofania się zaburzeń -wyrazy wymawiane są z trudem i są zniekształcane , np. zamiana głosek różniących się jedną cechą artykulacyjną (dźwięczne-bezdźwięczne, ustne- nosowe) miejscem artykulacyjnym lub stopniem zbliżenia narządów mowy .

Te same błędy popełniane są w pisaniu i czytaniu (paragrafie i paraleksje).

Terapia:

1. Proste ćwiczenia oddechowe połączone z dmuchaniem.

2. Przekształcanie dmuchania w głoski szczelinowe:

f - przyciskając dolną wargę do górnych siekaczy,

s - „dmuchając ” przez zbliżone zęby,

x ( h, ch) - chuchając na lusterko

3. Dmuchanie połączone z wytwarzaniem głosu przy zamkniętych wargach ,np. m - łączenie z samogłoskami : a , e, i, o, u, y, ( np. ma-me-mi-mo-mu-my )

4. Ćwiczenia narządów mownych ( warg i języka) . Zaburzona kinestezja narządów mowy może być w pewnym stopniu zastąpiona przez doznania wzrokowe, dotykowe i czuciowe górnej powierzchni dłoni, np. czucie wibracji krtani, siły powietrza wychodzącego z ust.

Uwaga:

- przy głoskach wargowych ( p,b,m,) można demonstrować układ warg bez wytwarzania dźwięku,

- przy głosce m - przyłożyć palec do skrzydełka nosa

- naukę wymowy łączyć z pisaniem i czytaniem,

- w nauczaniu głosek, przy których wymawianiu nie jest widoczny układ języka można posługiwać rysunkiem

przedstawiającym schematycznie zasadnicze układy narządów mowy

5. Ćwiczenie głosek najbardziej zróżnicowanych pod względem artykulacyjnym i akustycznym ( p , k , s , r , m )

6. Ćwiczenie głosek miękkich i twardych, bezdźwięcznych i dźwięcznych ( ś, ź , ć, dź, sz , ż , cz ,dż , s , z , c , dz , ń - n , t - d , p - b , f- w, k - g , )

Uwaga : w niektórych wypadkach głoski można reedukować wypowiadając je szeptem.

7. Realizowanie głosek w wyrazach i zdaniach.

8. Ćwiczenia słuchowej analizy dźwięków :

- określanie liczby głosek w wyrazie,

- nazywanie głosek w nagłosie , śródgłosie i wygłosie,

9. Ćwiczenia analizy wzrokowo-literowej :

- pisanie dyktanda

- przepisywanie z jednoczesnym , głośnym wymawianiem sylab

( ćwiczenie kinestezji oralnej)



2. Zaburzenia motoryczno-odśrodkowe ( eferentne )
utrata wzorców ruchowych wyrazów i schematów zdań - częściowa lub całkowita utrata płynności mowy spowodowana zaburzeniami eferentacji - sygnalizacji odśrodkowej.

przyczyna: uszkodzenie dolnych części okolicy przedruchowej ( tylnej trzeciej części dolnego zakrętu czołowego ) czyli Ośrodka Broca

Uwaga ! Trudności w nauczeniu się płynności mowy u dzieci na skutek tych samych przyczyn określa się terminem ALALIA lub DYSLALIA MOTORYCZNA.

Objawy: Zaburzona płynność mowy na skutek bezwładności analizatora ruchowego

1. Trudności przy przechodzeniu od jednego elementu mowy do następnego (głoski, sylaby, wyrazu) mimo, że poszczególne artykulacje są prawidłowe

2. Głoski są przestawiane w sylabach, a sylaby w wyrazach

3. Powtarzanie sylab na skutek perseweracji (mówiący nie jest w stanie przejść do następnej sylaby np. wyraz „samolot” afatyk wypowiada: „ sa...sa...samo...mo...lot ”

4. Skandowanie , zaburzenia melodii mowy i akcentów.

5. Styl telegraficzny ( w stadium cofania się zaburzeń) - używanie rzeczowników w mianowniku liczby pojedyńczej , nie połączonych ze sobą składniowo ( agramatyzmy) . Czasowniki pojawiają się później - w formie bezokolicznika.

6. Zaburzenia w piśmie - analogiczne do zaburzeń mowy

Terapia :

Ćwiczenia słuchowe i artykulacyjne ( jednocześnie)

1. Powolne wymawianie i czytanie, z lekkim przeciąganiem samogłosek

2. Jednoczesne pisanie wypowiadanych wyrazów ( dokonywanie analizy dźwiękowej ) , dzielenie wyrazów na sylaby , wyodrębnianie pewnych głosek i określanie ich kolejności

3. Pisanie dyktanda - dokonywanie analizy słuchowej i kinestetycznej pisanych wyrazów,

4.Samodyktando , czyli przepisywanie lub pisanie z pamięci z jednoczesnym wypowiadaniem pisanych wyrazów.

5. Czytanie z okienkiem ułatwiającym dzielenie wyrazów na sylaby ( w początkowej fazie reedukacji.

6. Nagrywanie wypowiedzi ćwiczącego na taśmie audio-video i odsłuchiwanie ich , by dodatkowo ćwiczyć to, co sprawia trudność.



Usuwanie stylu telegraficznego ( także agramatyzmów)


1. Pod obrazkami przedstawiającymi proste czynności chory układa zdanie z wyrazów napisanych na pojedynczych kartkach , a następnie odczytuje je.

2. Odbudowa schematu zdania ( podmiot, orzeczenie , dopełnienie ).

3. Budowanie samodzielne nowych zdań.

4. Ułatwianie budowania zdań poprzez pytania tak zadane, by zawierały wyrazy potrzebne do odpowiedzi.

5. Uzupełnianie zdań wypowiadanych przez logopedę na temat obrazka.

6. Układanie zdań z podanymi wyrazami.

7. Przygotowanie opowiadań ustnych i na piśmie.


3. Zaburzenia motoryczno-dynamiczne ( czołowe)
Zaburzenia procesu tworzenia dłuższych wypowiedzi - odmiana zaburzeń motoryczno-eferentnych , zaburzenia mowy samodzielnej, która staje się ciągiem automatyzmów.

Przyczyna: Uszkodzenie przedniej części płata czołowego lewej półkuli, znajdującej się za okolicą Broca ( według Wernickiego : Transkorowa afazja ruchowa ).


Uwaga ! afazja dynamiczna - utrata nabytych umiejętności dowolnego sterowania ośrodkami mowy : dyslalia - niemożność przyswojenia sobie tej umiejętności.

Objawy:

1. Powtarzanie jest zachowane , także artykulacja oraz rozumienie

2. Trudność sprawia opowiedzenie jakiegoś faktu , czy też odpowiadanie na pytania wymagające samodzielnych sformułowań.

3. Zaburzenie transformacji myślenia ( ma formę skrótową ) na mowę głośną, wymagającą swobodnego operowania środkami językowymi

i zależną od sprawnego współdziałania wszystkich okolic móżgu.

4. Trudności w znajdowaniu czasowników, zdania bywają bez orzeczeń, przeważają w nich rzeczowniki.

Terapia: ( historyjki obrazkowe)

1. Na podstawie historyjek obrazkowych chory przygotowuje opowiadania (najpierw z logopedą , a potem samodzielnie):

- pisanie planu, streszczenia , nowele , opowiadania, samodzielne listy do różnych osób.

2. Ćwiczenia w tworzeniu prawidłowego schematu zdania ( podmiot + orzeczenie + dopełnienie)

3. Wyszukiwanie odpowiednich spójników do zdań dłuższych ,np. bo, dlatego, ponieważ , i



4. Podkorowa afazja ruchowa
zaburzenia typu dysartrycznego , z tym, że trudności artykulacyjne występują przy zachowanej ruchomości narządów mowy. Zachowana tez jest możliwość pisania.

Przyczyna: przy uszkodzeniach płata czołowego - uszkodzenia połączeń okolicy Broca z okolicą ruchową narządów mownych.



5. Inne przyczyny zaburzeń nadawania mowy: Utrata kontroli słuchowej


- parafazja głoskowa - zamienianie głosek podobnie brzmiących na skutek zaburzeń słuchu fonematycznego

( np. głosek typu : s, sz, ś lub dźwięcznych i bez- dźwięcznych)

- parafazja werbalna - przy braku wzorca słuchowego wyrazu , występują odnalezienia prawidłowego wzorca z różnym

skutkiem , np. „ arsze , arsz, arsztof ” zamiast aresztowali oraz ześlizgiwanie się na wyraz o podobnym brzmieniu.

- sałatka słowna - nieprawidłowe formy gramatyczne oraz brak powiązań znaczeniowych między wyrazami.


-zapominanie wyrazów , zwłaszcza rzeczowników


Oprac. mgr Władysław Pitak, logopeda

e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

tel. kom. 600-809-254


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
autogenia
moderator



Dołączył: 23 Lut 2007
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 19:52, 23 Lut 2007    Temat postu:

NA ZDROWIE
SPOSOBY NA CHANDRĘ
Zadbaj o dobry nastrój
Jesienią trzeba pobudzać zmysły


Kojąca lub pełna życia muzyka, tęczowe barwy i zapach różany poprawią nastrój i wygnają depresyjne nastroje. Gdy to nie wystarcza, pomóc może akupunktura

Zapachy nie tylko przenikają do krwi jako lecznicze substancje chemiczne, ale także stymulują pracę mózgu i poprawiają nastrój. W leczeniu sezonowej depresji najlepiej sprawdza się olejek cytrynowy, pomarańczowy, różany i sosnowy. Lawendowy działa kojąco i uspokajająco. Błogostan wywoływany olejkami wyzwala pozytywne reakcje fizjologiczne, które poprawiają nastrój i podnoszą kondycję zdrowotną ciała. Olejki mogą być stosowane do masażu lub wdychane. Niektóre ośrodki spa czy salony piękności wyposażone są w sauny z aromaterapią.

Akupunktura

Niekiedy depresję można leczyć za pomocą akupunktury, ale jeśli dolega nam coś więcej, niż jesienny spadek nastroju, przed taką terapią konieczna jest konsultacja z lekarzem psychiatrą. - Niektórzy ludzie źle tolerują leki. Akupunktura może być leczeniem wspomagającym leczenie farmakologiczne lub samodzielnym. Jednak konsultacja z lekarzem psychiatrą jest konieczna, a zabiegi powinien wykonywać lekarz medycyny z naszym certyfikatem - mówi Piotr Woźniak, prezes Polskiego Towarzystwa Akupunktury. Zaleca się jeden, dwa zabiegi w tygodniu - w sumie około dziesięciu. Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] można odnaleźć kontakt do lekarzy zajmujących się akupunkturą.

Żółte światło plus muzyka

Muzyka wpływa na emocje i nastrój, dlatego może działać stymulująco na organizm i przeciwdziałać depresyjnym nastrojom. - Pobudza lub uspokaja. Utworów dynamicznych, z dominującym rytmem parzystym na dwie drugie czy cztery czwarte, można słuchać rano i w ciągu dnia. Wieczorem dobrze się wyciszyć, słuchając utworów refleksyjnych, gdzie dominuje melodia. Uspokajają rytmy nieparzyste, na przykład na trzy czwarte czy sześć ósmych - mówi muzykoterapeuta Władysław Pitak.
Tempo tych utworów nie powinno być szybsze niż akcja serca. Działanie muzyki można wzmocnić przez żółte oświetlenie, które najkorzystniej wpływa na nastrój. Jedną z głównych przyczyn sezonowej depresji jest właśnie niedobór światła. W niektórych gabinetach odnowy biologicznej i placówkach psychiatrycznych można skorzystać z seansów pod specjalną lampą. Urządzenie można też kupić - to koszt ok. 650 złotych. Korzystnie wpływają również kolory, szczególnie żółty i pomarańczowy.

Ewelina Jaworska

[link widoczny dla zalogowanych]

Rzeczpospolita
24.11.06 Nr 274


============o



mgr Władysław Pitak podczas spotkania z dziennikarzami SPL w Niepołomicach'2004 mówi, jak radzić sobie ze stresem?

1. Tadeusz Niwiński: Jak żyć pełnią życia?

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

2. Władysław Pitak: Techniki muzyczno-dramatyczne w kształceniu zdolności werbalnych i niewerbalnych

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

3. Tatiana Pitak (red.): Klucze do mądrego życia wg I.Koźmińskiej, K.Miller i T.Niwińskiego

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

4. Tatiana Pitak (red.) : Mowy konkursowe i prezentacje artystyczne Klubów Liderów Sukcesu

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]

5. Władysław Pitak: Jak radzić sobie ze stresem - stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]

6. Władysław Pitak: Odpowiedzialność w komunikacji społecznej - gry psychologiczne w małżeństwie

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych] ;
[link widoczny dla zalogowanych]

7. Zygmunt Łakomy: Odpowiedzialność za własne wybory

więcej >>>
[link widoczny dla zalogowanych]

8. Iwona Majewska Opiełka: Jak żyć z pasją i mieć szacunek dla siebie?
więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]

9. Andrzej Niczyperowicz: Gatunki dziennikarskie

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

10. Andrzej Niczyperowicz: Techniki prowadzenia wywiadu dziennikarskiego

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

11. Andrzej Niczyperowicz: Jak w pracy dziennikarskiej nie dać się prawnikom?

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

12. Jacek Sobczak: Prawo prasowe - fragm. wykładów dla dziennikarzy

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

13. Michał Iwaszkiewicz: Savoir-vivre nie tylko dla dziennikarzy

więcej>>>
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

14. Władysław Pitak: Muzykoterapia w sanatoriach
(w przygotowaniu)

więcej>>>>
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

==============================
Dokładne informacje i składanie zamówień:

e-mail:
[link widoczny dla zalogowanych]
Tel: 094 340 60 06
Tel. kom. 600 809 254


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Orator
moderator



Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 152
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 14:31, 26 Lip 2007    Temat postu:

Jak wykonywać ćwiczenia relaksacyjne?

Pamiętaj, że samodzielne stosowanie technik relaksacyjnych wskazane jest tylko wtedy, gdy gotowi jesteśmy przyjąć pełną odpowiedzialność za własne przeżycia, emocje i ich konsekwencje w trakcie ćwiczeń.
Każde ćwiczenie można przerwać i nigdy nie należy ich stosować wbrew własnej woli !

Podczas ćwiczeń należy przyjąć wygodną pozycję - np. siedząc na wygodnej kanapie, w fotelu lub leżąc na podłodze. Ważne jest zapewnienie sobie poczucia spokoju i bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń. Aby zagłębić się "w siebie" konieczne jest pewne "odcięcie" od świata zewnętrznego - tak aby nie przeszkodził nam telefon, czy dzwonek do drzwi. Ułożenie się na łóżku nie jest najlepszym wyborem, gdyż grozi zaśnięciem w trakcie relaksu ...

Aby osiągnąć pozytywne efekty ćwiczeń należy:

- jasno i w pozytywny sposób określić cel
- wierzyć w osiągnięcie pozytywnego rezultatu
- wykorzystywać w trakcie pracy mocne strony swojej osoby
- przeżywać radość z każdego nawet małego kroczku naprzód
- dokładnie i ze wszystkimi detalami wyobrażać sobie wynik, który osiągniemy.




Album 2x VCD/DVD - Ćwiczenia relaksacyjne i autogenne

1. Relaks progresywny Jacobsona + Trening autogenny Schultza

Pełne wersje 2 ćwiczeń do praktycznego wykonywania w warunkach domowych i klubowych.

Opracowanie i wykonanie: Władysław Pitak, muzykoterapeuta i logopeda medialny.

Nagrania wykonano w Jaskiniach Solno-Jodowych "Galos" w Kudowie i Lądku Zdroju w 2004 r.

2. Jak radzić sobie ze stresem + omówienie technik relaksacyjnych

Wykład, prezentacja i omówienie w wyk. Władysława Pitaka podczas Ogólnopolskich Warsztatów dla Dziennikarzy - Niepołomice 2004).

Z wykładu i prezentacji dowiesz się, że: "relaksacja Jacobsona polega na wykonywaniu określonych, celowych ruchów rękami, nogami, tułowiem i twarzą, po to, aby napinać i rozluźniać określone grupy mięśni organizmu. Napinanie i rozluźnianie służy najpierw wyuczeniu zdawania sobie sprawy z różnicy wrażeń płynących z mięśnia napiętego i rozluźnionego.

Systematyczne ćwiczenia uczą także nawyku rozluźniania własnych mięśni. Uczenie się relaksu jest podobne do uczenia się jazdy na nartach czy pływania.

Z treningu płyną określone korzyści.

Oto niektóre z nich:
- przyjemne doznania i poprawa samopoczucia,
- wzmocnienie zaufania do siebie,
- zmniejszenie nadciśnienia i poprawa pracy serca,
- lepsza praca żołądka i jelit,
- działanie profilaktyczne przeciw wrzodom i kłopotom trawiennym,
- zmniejszenie nerwowości, rozwój wyobraźni i procesów myślenia.

Nazwa trening autogenny Schultza pochodzi od greckiego słowa "autos"- sam i "genos"- początek, pochodzenie, ród. Autogenny znaczy więc: ćwiczący własne EGO.

Różnica między stanem hipnotycznym a autogennym polega na tym, że w pierwszym przypadku człowiek znajduje się pod wpływem działania hipnotyzera, a w autogenii - pod wpływem samego siebie.

Trening Schultza ma bardzo szerokie zastosowanie w leczeniu wspomagającym przy różnego rodzaju neurozach i zaburzeniach psychosomatycznych, dolegliwościach hormonalnych, w neurologii, foniatrii, położnictwie, stomatologii i przy drobnych zabiegach chirurgicznych.

Metoda sprawdziła się w wielu dziedzinach , m.in. w poradniach wychowawczych i małżeńskich, w sporcie (przed startem) i sztuce aktorskiej i publicznych wystąpieniach (przy opanowywaniu tremy przed występami).

Obiektywne badania kliniczne (EEG, EKG) dowodzą, że metoda ta wpływa na łagodzenie, a nierzadko usuwa m.in. takie objawy chorobowe:

- nerwicowy częstoskurcz serca i nerwowe połykanie powietrza,
- choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy,
- dławica sercowa (połączona ze stanami lękowymi),
- dusznica oskrzelowa,
- nerwice narządowe (dyskinezje dróg żółciowych, spastyczne stany jelit, zaparcie),
- męczliwość, migrena i moczenie nocne,
- naczynioruchowe bóle głowy,
- nadciśnienie tętnicze,
- nadczynność tarczycy,
- pokrzywka i świąd nerwicowy,
- ruchy przymusowe (tiki) i wymioty psychogenne,
- wegetatywne zaburzenia krążenia i przewodu pokarmowego.

#



na foto: Władysław Pitak po szkoleniu w towarzystwie rehabilitantek z sanatorium "Wielka Pieniawa" w Polanicy Zdroju

Koszt albumu 2xDVD = 40 zł.+ 5 zł (koszty pocztowe) = 45,- zł z przedpłatą na konto:
Władysław Pitak , 75-900 Koszalin-Kretomino, ul. Pieczarek 4 ,
Konto nr 51 1020 2791 0000 7102 0048 6860

rodzaj wpłaty: album 2xVCD

Wysyłka odbywa się w terminie 3 dni po otrzymaniu potwierdzenia z banku o wpłynięciu w/w kwoty na konto.
~~~~~~~~~~~~
Zakup z płatnością przy odbiorze przesyłki powoduje dodanie do kwoty 40,- zł kosztów pocztowych w wys. 10,- zł (razem 50 zł)

Uwaga:

wpłata na konto powinna być potwierdzona zamówieniem mailowym (biuro@logos.dt.pl) lub telefonicznym (094-340-60-06) z podaniem tytułu zamówionego nagrania, nazwiska odbiorcy i jego adresu.

Zapraszamy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Monika
Gość






PostWysłany: Czw 10:50, 26 Sie 2010    Temat postu:

Polecam p.Władysława Pitaka.
Mieliśmy problemy z synem.
Chodziliśmy na terapię z całą rodziną.
Bardzo nam pomógł.
Pozdrawiam Monika
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum - Galeria Zdrowia, Marketingu i Rozrywki - Strona Główna -> Artykuły - recenzje - komentarze Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin